Google Analytics – trafikanalys för privatperson och företagare

Få grepp om din marknadsföring med hjälp av Google Analytics.

Google Analytics är en webbaserad produkt av Google, skapad för att underlätta för oss som jobbar med marknadsföring på webben, eller för de som helt enkelt är intresserad av statistik runt sina webbsidor.

Med hjälp av Google Analytics kan du enkelt se vilket innehåll på din sida som drar mest besökare, vart dom kommer ifrån, och hur länge dom stannar. Du kan också använda dig av Google Analytics för att mäta effekten av en marknadsföringskampanj eller för att se vilken mängd trafik du får på ett visst sökord från sökmotorer. Google Analytics ger även översikt över vilken geografisk punkt dina besökare kommer ifrån, för att inte nämna om besökaren är ny på din sida, eller om det är en återkommande besökare.

Integrera ditt Google Analytics konto med ditt Google Adwords konto, så kan du automatiskt mäta effekten av en köpta sökord i Google sökmotorn, direkt i ditt Google Analytics konto.

Med hjälp av Google Analytics så kan du kontrollera vilka källor som mest frekvent ger besök till din webbsida: Generellt så är besökarna indelade i 3 källor. Sökmotor trafik, Hänvisnings webbplatser och Direkt trafik.

En kort förklaring av de olika källorna:

  • Sökmotor trafik innebär att besökaren har skrivit in ett sökord i en sökmotor och har fått upp din sida i resultatet och sedan klickat på det.
  • Hänvisningswebbplatser innebär att någon har länkat till din sida från en annan sida, antingen direkt i text, eller i en tillhörande kommentar. Din besökare har klickat på en länk på sidan för att komma till din sida. Du kan enkelt i Google Analytics spåra upp vilken sida som har länkat till dig för att se i vilket text sammanhang som din länk/sida har blivit nämnd.
  • Direkt trafik innebär att besökaren har kommit till din sida genom att skriva in din adress direkt i sin browser.

Ur ett sökmotoroptimerings (SEOSearch enginge optimization) perspektiv så är det bäst att ha den större delen sina besökare i kategorierna hänvisnings webbplatser, och Sökmotor trafik. Då detta betyder att dels så syns du i sökmotorerna, och dels så länkar andra sidor till dig. Vi ska inte gå allt för djupt i betydelsen av SEO i detta inlägg. Men SEO är en direkt avgörande faktor för att lyckas med sin webbsida idag.

SEO handlar om flera saker, men mest är det ett arbetssätt, ett sätt att analysera och förbättra sin webbsida. Det man gör är dels att man standardiserar sin webbsida efter dagens utvecklingsstandarder och dels anpassar innehåll för den nisch man vill synas inom. Googles sökmotor premierar sidor med bra struktur, rikligt innehåll och många relevanta in-länkar. Desto bättre kriterier din sida har, desto högre upp i resultatlistan kommer din sida.
Jag rekommenderar att ni blir medlem av Google Analytics, och sedan av Domainz.se. Domainz.se hämtar data från Google Analytics via ett API och visar den mest essentiella från Google Analytics i samband med annan intressant data. Domainz.se är gratis och du binder dig inte på något vis. I tillägg kommer Domainz inom kort att erbjuda ett färgstarkt community med expert inom de flesta relevanta webbområden.

One thought on “Google Analytics

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>