3

Idioterna på Nordea

Jag har ofta med min bank att göra, och sätter därför bankens tjänster och funktionalitet högt i fokus. En naturlig punkt som jag tycker är extra viktig när det kommer till valet av bank är hur bra service dom har.

Att Nordea är en värdelös bank råder det i mina ögon ingen som helst tvivel om. Men att dom var såhär inkompetent är skrämmande.

Jag sa upp mitt konto i Nordea när jag och Kjersti flyttade samman, mest pga att det skulle vara enklare att ha samma bank, då det gärna blir en och en annan överföring. Dock upplevde jag redan här stora problem med Nordea sina kort, dom blev förstörda/avmagnetiserade utan någon som helst grund. Av någon anledning så fungerade dom som regel inte i Sverige heller. När jag reste hem till Sverige i jobbet så var et närmast som en chock när alla bankautomater sa: “Tekniskt fel, vänligen kontakta din bank”. Jag hade alltså ett vanligt standard internationellt Visa kort. När jag kom hem till Norge så fungerade kortet igen. Banken kunde inte förklara detta fenomen, och kunde inte se några knepiga inställningar i min internetbank. De skickade istället nytt kort till mig. Denna cirkus höll på i hela den tid jag var kund med en 4-5 kort på de 12-18 månaderna jag faktiskt orkade hålla på.

Nordea, den sämsta banken i världshistorien i mina ögon

Nordea, den sämsta banken i världshistorien i mina ögon

Nu när vi skulle köpa hus så var vi naturligtvis på anbudsrunda till alla banker och tyvärr så var det Nordea som gav oss bästa tillbud, i alla fall på pappret.

Men det skulle snart visa sig att det var inga problem att låna summan till huset (förutsatt att man hade 10% av beloppet själv till egen andel, alternativt via “kausjonist” som är norska för “borgenär”). Men när vi sa att vi också ville låna upp 150 000kr till renovering, så föreslog dom att vi skulle ta upp ett blankolån till långt över 10% ränta. Helt orimligt med andra ord. Vi avslog Nordeas erbjudande och tog erbjudandet som vår egen bank kom med, dels fick vi Norges bästa ränta, men vi fick också låna renoveringspengarna till samma ränta, vilket gör stor skillnad mot Nordeas värdelösa erbjudande.

Såhär i eftertid så har vi sökt “kommunalt boliglån” för att lösa ut mina svärföräldrar ur lånet då vi känner att vi är vuxna och önskar att stå på egna ben. Detta har också varit planen hela tiden, men behandlingstiden är 10-12 veckor, därför har det inte börjat röra på sig förrän nu. Kommunalt boliglån är en stötte ordning där kommunen hjälper ungdomar in på boende marknaden, det betyder i praktiken att kommunen kan gå in istället för kausjonist/borgenär och låna dig den egenandelen, dom gör det också till lägre ränta 0.75% lägre ränta än banken, och dom lånar ut med andra hands säkerhet, d.vs om vi skulle missköta lånet bli av med huset och det går till tvångs försäljning så får banken sina pengar före kommunen. För att kommunen ska godkänna denna söknad så är det alltså en hel rad med dokument och intyg som måste samlas in. Bland annat så måste man dokumentera vilka andra banker man har, och hurvida man har eventuell skuld där. Man måste också dokumentera dom lån man har som te.x billån, hur mycket som är ned betalat, hur mycket original belopp var på, och hur mycket man betalar per månad. Som ni hör är det ganska strikt. Jag började alltså på att samla in denna information och allting gick bra både från Santander (där vi har billånet),  och från Skandiabanken fick jag svar med e-post och kontostatus direkt… men så ringer jag till Nordea på onsdagen förra veckan: och här börjar cirkusen: jag snackar först med en kvinna som bekräftar att jag har varit kund (det vet jag ju redan). Hon säger sen att hon ser att mitt konto inte är avslutat (suck). jag har alltså sänt in papper om bankbyte och avslutande av det gamla kontot för över 1 år sedan). Men hon säger att kontot är reaktiverat eftersom en gammal arbetsgivare har betalat in semesterersättning på kontot, pengar som dom också flyttade till min nya bank, men ingen har stängt kontot efter det. Okej, då ber jag henne att med grundlag i den första blanketten som jag har skickat in avsluta mitt konto, och sända mig en PDF på min e-post med bekräftelse på att kontot är avslut och att jag inte har någon skuld eller utestående kredit till banken. Ja visst svarar hon.. men tror ni att det kom något mail?

Jag ringer också på torsdag, fortfarande trevlig och tillmötesgående med tanken att fel kan uppstå, även hos Nordea. Blir då bemött av att den första handläggaren inte har lagat sak på ärendet och mest sannolikt bara skitit i saken, något frustrerad så säger jag, okej, men då för vi göra det på nytt då. Jag förklarar att jag önskar att återigen avsluta det kontot som ligger där, och få en bekräftelse på e-post om att det är avslutat. Hon kommenterar då att hon inte kan avsluta kontot för min blankett är bristfälligt ifylld… nu börjar jag se rött… hur kunde ni då avsluta kontot från första början kontrade jag med… då blev det tyst. Hon skulle avsluta kontot och sända mig en e-post på den adress som jag har angivit till banken i mitt konto med den information jag önskade. Tror ni att det kom någon e-post? – NEJ.  Jag ringer också fredag med mer eller mindre samma bemötande. Inte förrän på måndag, då jag återigen ringer in och är redan fly förbannad före jag har skrivit färdigt numret får jag tag i någon som kan hjälpa mig. Detta är den första på kundtjänst som inte verkar vara dum som en stock, alternativt lida av total avsaknad av arbetsmoral, för att vara helt ärlig så var hon ytterst professionell och välinformerad. Hon förklarade att kontot nu skulle låsas, men att kundtjänsten inte har lov att göra det, utan det måste göras av kontoret där jag upprättade kontot. Hon informerade också om att Nordea inte får lov att sända kontoinformation över e-post (inte ens till den adressen man själv anger i nätbanken!).

Dagen efter kom en e-post från kontoret där mitt konto blev upprättat med bekräftelse på avslutat konto. [jag trodde inte att dom hade lov att skicka det på detta viset?]

Så allting är äntligen löst efter 8 dagars irritation över Nordea. Så man frågar sig, ska det verkligen vara så här satans jävligt att ha med Nordea att göra?

fredrik

3 Comments

  1. Håller verkligen med dig om att Nordea är några riktiga idioter. När jag var på besök senast hos en rådgivare (alltså en 100% säljare) så ville hon trots min ålder på 21 år att jag skulle börja månadsspara för pension. Något som alltså innebär att man låser upp sina pengar tills man är 65 år gammal. Under den tiden har de tagit en effektiv avgift på cirka 5674% av det insatta kapitalet samt att man kanske inte ens lever så länge vilket alltså gör att det är pengar i sjön.

    Hon försökte också sälja mig en försäkring mot inställda konserter. 

    • Ja vad ska man säga, försäkringen mot inställda konserter var väl det dummaste jag har hört på länge. Det får man ju som regel oavsett tillbaka av den som sålt biljetterna te.x ticnet eller dyl.

      Pensionsförsäkring är dock inte helt fel, även om det kan kännas förjävligt att behöva tänka på det nu. Men sanningen är att när vår generation går i pension så kommer man att leva på väldigt lite pengar, om man inte har sparat extra själv. Som egen företagare får man ju inte heller betald pension trotts att man skattar genom näsan, så att sätta av en liten slant varje månad är nog inte en helt tokig ide ändå. Desto tidigare man börjar desto mindre aggressivt behöver man ju spara senare. Det går ju dock helt fint att spara sina framtidspengar i ett eget konto med bra ränta, istället för att ge avgifter och räntor till staten.

      I Sverige kan jag rekommendera banken “Länsförsäkringar” hade själv Länsförsäkringar i Västernorrland när jag bodde i Sundsvall, trevlig och kompetent bank som är tillmötesgående och lyhörd till dina behov och försöker inte bara mjölka pengar ur sina kunder som Nordea gör.

      När jag själv var i kontakt med Nordea som 20-21 åring och förklarade att jag önskade ett företagspaket för ungdomsföretag så försökte banken i Sundsvall att sälja på mig ett paket som skulle kosta mig flera tusen kr per månad.. man funderar ju hur dom tänker, det är ju precis sånt som knäcker den unga entreprenören som vänder på var enda krona för att få sin dröm att gå i uppfyllelse.

      • Jag var lite otydlig när jag skrev det gällande pensionen. Jag är ingenting emot att spara till pension, men jag skulle aldrig göra det genom en bank och deras produkter. Anledningen är:
        Problem: Man låser pengarna, går inte att ta ut. 
        Lösning: Öppna ett vanligt konto. 

        Problem: De tar avgift för att hålla på dina pengar.
        Lösning: Öppna ett vanligt konto.

        Problem: Deras pensionsfonder och liknande produkter har hög avgift.
        Lösning: Köp aktier.

        Problem: Avkastningen på deras egna pensionsprodukter är värdelös.
        Lösning: Köp aktier.

        Med andra ord: Ska man spara till pensionen ska man absolut inte binda upp pengarna på ett konto där man inte kan ta ut pengarna oavsett om man är dödsdömd i cancer när man är 31 år. Avkastningen som är urusel och avgiften som är stört hög på deras pensionsprodukter är något inte många bryr sig om. Men om man istället köper helt random aktier så kommer man troligen ha 20 gånger mer på pensionskontot när man fyller 65 år än om man kör med deras egna produkter. 

        Girigheten på banker (speciellt Nordea) är hemskt. Din incident med banken i Sundsvall säger ju en hel del också – de har ingen hänsyn till din ekonomi.

        När jag tog ett bolån på miljonbelopp på Nordea (20 år gammal) så kollade de inte heller min ekonomi utan litade på vad jag sa muntligt. Nu var ju det jag sa sanning, men det känns oseriöst att de inte dubbelkollar sådana uppgifter.

        Tack för tipset om Länsförsäkringar, jag ska ha det i åtanke :) 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *