Search integration slår ett slag mot den lilla entreprenören

photo

Denna artikel borde egentligen ha blivit skriven när jag såg videon första gången, det var egentligen inte förän jag såg videon hos Kaugesaar där han pekar ut faktafel i presentationen från Search integration som jag verkligen ”hajjade till”.

Search Integration är ett sökmotoroptimeringsföretag som gärna slår sig för bröstet när det kommer till etik och att spela efter reglerna. Frasen ”vit hatt” får mig att le och tänka på Search Integration. Vit hatt är alltså en försvenskning av den engelska branchtermen ”white hat” som kort betyder att du är en aktör som spelar efter Googles regler. Oftast väldigt klumpigt använt och inte alls så relevant för den kund du snackar till.

Search Intgration startades av Sara Andersson.

Det är också Sara Andersson som står på scenen under webbdagarna och föreläser om hur man ska tänka när man väljer vilket företag som ska göra din sökmotoroptimering. Det som gör mig så oerhört besviken och irriterad är hur Search Integration jobbar aktivt för att trycka ned sina konkurrenter istället för att bygga upp sig själva.

[embedplusvideo height="281" width="450" standard="http://www.youtube.com/v/Py4mhO3wvXc?fs=1&start=780" vars="ytid=Py4mhO3wvXc&width=450&height=281&start=780&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=0&chapters=&notes=" id="ep2737" /] Som ni ser själva i videon så slår Search integration inte bara mot webbyråer generellt men också den lille entreprenören som försöker etablera sig i marknaden. Detta är enligt mig mobbing metoder man använder där man försöker låsa in kunder till att endast gå efter dom några få få Svenska företag som passar i denna nisch. Naturligtvis inte helt oväntat så är Search Integration precis i denna smala gruppen.
Märk att jag tror att Search Integration är mycket goda på vad dom gör och att Sara är mycket skarp som både seokonsult och affärskvinna. Men en stor dos ödmjukhet och respekt för sina konkurrenter hade definitivt inte skadat företaget. Det hade också varit intressant att veta om Sara Andersson eller Search Integration någonsin har varit den lilla entreprenören, hur blev dom så stor som dom är idag?

naturligtvis kan den lilla otroligt duktiga entreprenören vara precis rätt för ditt företag, till och med om han har fler kunder än dig, trots vad Sara påstår. I mina ögon är det ingen skillnad om den lilla entreprenören jobbar med 2 eller flera kunder i en nisch, eller om Search Integration gör det, samma intressekonflikt finns där oavsett. Här kommer transparens och ärlighet inför sina kunder in i bilden. Något som bör finnas hos den leverantör du väljer. Oavsett storlek.
Naturligtvis finns det webbyråer som är helt outstanding på sökmotoroptimering, till och med snäppet bättre än Search Integration skulle jag tro. Bara för att ett bolag kallar sig för webbyrå betyder det inte att dom inte har gedigen kunskap och erfarenhet om sökmotoroptimering. Det detta verkligen handlar om, i mina ögon är att finna rätt leverantör utefter dina kriterier, och inte minst din budget, precis som allting annat här i livet.
Det är såna här saker som får mig som entreprenör och grundare av nätbaserade tjänster att tänka att vi kommer definitivt inte att använda Search Integration för vår sökmotoroptimering eller våra sökkampanjer i vår kommande stora satsning i samband med att vi lanserar DomainTower både nationellt och internationellt.

Mvh,
Fredrik Näs

8 thoughts on “Search integration slår ett slag mot den lilla entreprenören

  1. anderssonsara

    Det är väldigt tråkigt att du har tolkat det så här. Jag har ingen avsikt att trycka ner någon i skorna och jag tror att du missuppfattar både mig och mitt företag helt. Jag ÄR den lilla entreprenören och Search Integration är ett gäng på 12 personer. Jag är inte ensam konsult idag, men jag har varit det och har absolut inget emot att man jobbar så. Problemet i det stora hela är de aktörer som kallar sig entreprenörer inom sök och som sedan säljer in sök-tjänster till företag som inte håller vad de lovar. Jag pratar då om de företag som säljer tjänster för 5000kr i månaden och som sedan inte gör något alls för kunden utan kanske tar screenshots från Google Analytics och byter ut loggan till deras egen….eller dem som BARA skriver nya titel taggar och skickar en faktura på 50 000kr. Jag står för att jag tycker det finns allt för många olika typer av SEO och sök-konsulter som säljer skräp och min poäng på Webbdagarna är enbart att kunderna som sitter på inköpssidan ska veta om vad det finns för några olika typer. Varken du eller dem behöver arbeta med Search Integration och det är väl det fina med en öppen marknad med fri konkurrens? Search Integration arbetar inte från sitt håll med alla typer av kunder heller och jag tror inte jag kan erbjuda rätt lösning till alla typer av kunder. Det jag hoppas på är att alla i varje fall väljer ett alternativ som inte ser sök i sin silo och betalar fakturor som innehåller luft. 
     
    Du beskriver det så bra själv: ”Det detta verkligen handlar om, i mina ögon är att finna rätt leverantör utefter dina kriterier, och inte minst din budget, precis som allting annat här i livet.” 
    Jag kan inte hålla med dig mer. Om du lyssnar igen så kanske du också hör att jag säger att man får det man betalar för och jag kanske skulle förtydligat då att det jag menar med det är att man ska köpa efter det man behöver och inte något annat. 
     
    Jag är varmt ödmjuk mot alla entreprenörer (stora som små!) som försöker ta sig ann sök som område och bransch och ingen skulle må bättre än jag av att vi fick fler seriösa aktörer på marknaden som verkligen jobbar för etisk och god affärssed även inom SEO… jag önskar bara att dem var lite fler. 

    • @anderssonsara
      Hej Sara, kul att du bemöter kritik, alltid positivt!
       
      I mina ögon är du/ni absolut inte den lilla entreprenören, inte nu längre i alla fall. Att ha 12 anställda räknas knappast som ett litet företag i Seo branchen, iallafall inte i Sverige.. Och med tanken på strukturen i videon där du drar fram dom stora företagen med resurser, och jämför med webbyråer och den lille enskilda entreprenören, så tolkar jag det som att ni också ser er själv som den stora aktören. I synnerhet med den kommentaren om att man får det man betalar för. För jag tror inte att någon frivilligt går upp på scenen och argumenterar för att kunden ska välja någon annan än sig själva?  
      Ytterligare argument för min sak är väl era artiklar i er blogg likt denna: hxxp://www.search-integration.se/ska-webbyraer-hantera-sok-och-analytics-5-fragor-till-kundsidan. Känns ju helt ärligt väldigt väldigt vinklat.
      Tyvärr så är det här en tråkig trend som växer konstant, man ser det på både lokal och national/international nivå, det är helt enkelt lättare att bygga ned sina motståndare med halvsakliga argument, än att bygga upp sig själva. Speciellt när man är dyrare i marknaden än sina konkurrenter.
       

      • anderssonsara

         @FredrikNas  @anderssonsara Jag bemöter alltid dem som på något sätt har en debattvinkel och kan föra en sund dialog. Som svar på din fortsatta kritik: Det finns lika många stora byråer (I vilket fack du lägger mig får stå för dig) som säljer skräp ska du veta. Storleken har inte någon betydelse (i just i detta fallet) Fredrik… jag ser vita megastora mediebyråer och webbyråer sälja extrema mängder skräp och luftslott också och jag tar i med hårdhandskarna lika mycket då. Jag står inte upp för icke transparent skräp oavsett antal anställda i bolaget och jag håller inte med om att jag trampar på folk eller bolag som arbetar etiskt. Som Nikke beskrev det för ett tag sedan så jobbar vi med olika typer av SEO med olika mål och olika saker att ta hänsyn till. De som öppet berättar vad de gör och jobbar med gråa eller svarta tekniker har jag respekt för eftersom de är just transparenta. De som däremot för kunden bakom ljuset visar jag NO mercy. 

        • Jag har försökt finna tid till att svara dig hela dagen, men det har varit en omöjlig dag. Anyways, Det känns som att du undviker ämnet, och tolkar min kritik som att jag inte tycker det är bra att du/ni står upp mot bedrägeri. Det är isf fel. Jag tycker att engagemang om att hålla en bransch så ren som möjligt är bra, och borde eftersträvas av fler.Det detta konkret handlar om för mig är:1:  Ditt påstående om att den ensamma konsulten kan bara jobba med ett företag inom en bransch. Kan du motivera hur det är annorlunda för er, hur kan intressekonflikten som uppstår när man lovar 2 olika kunder inom en bransch att göra sitt bästa för dom på samma nyckelord vara annorlunda oavsett om man är en stor SEO byrå, eller om man är den lilla konsulten, detta påstår du ju i din video, ganska precis runt 14 minuter in i videon som du finner här över.2: Efter det kommer kommentaren om Ad Agencies som säljer hela rustningen när man bara behöver hjälmen. Varför singlar du ut denna grupp på denna punkten? Det här är ju i alla fall för mig karaktäristiskt för SEO byråer, där man ska sälja te.x Analytics rapporter till 500-1000kr/mån som en fortlöpande kostnad. Eller till exempel där betalat arbete försvinner när kunden är nöjd och önskar att avsluta relationen. Jag skulle vilja dra det så långt att jag  påstår att just SEO byråer är mer kända för denna typen av vilseledande mersälj än vad den klassiska reklambyrån är.
           
          Det jag reagerar på är denna grova generalisering om enskilda entreprenörer och reklambyråer som inte är renodlade i er nisch. Det luktar lite illa när man i en föreläsning känner att man måste framhäva det negativa med dessa, medan man bara lyfter fram det positiva Sen vill jag understryka att jag läste er blogg idag om storm i vattenglas och jag blir lite förfärad när jag läser den:
           
          Dels denna som jag citerar från er blogg: ”I det fall det är en kvinna som ska genomföra detta så verkar yxorna hagla lite ytterligare. Avundsjukan på yta blir på ett märkligt sätt större och respekten uteblir helt.”  Jag hoppas innerligt att detta inte är riktat mot mig, för mig har det ingen betydelse om du är en hon han, eller en hen.  Jag tillhör inte heller någon sida i det här, jag jobbar inte för någon SEO byrå, eller har intresse i någon av dom mer än att jag kommer att jobba med en av dom inom snar framtid. Mitt perspektiv för det jag skriver är som konsument. Det andra är ”vi mot dom mentaliteten” som tidigt tar plats i posten: ”När man jobbar med att förändra en perception så måste man kämpa med kontexten runt omkring sig. Det är enkelt att slänga sk. ”Twitter-yxor”, skriva bloggartiklar och med snabba slag slå i luften och hitta sina vänner på nätet för att gå upp till kamp.” Nu vet jag återigen inte om detta är riktat mot min bloggpost, men jag valde att tolka det så när jag läste er blogg. (rätta mig gärna om jag har fel). Därför vill jag understryka att jag inte är del i någon konspiration, eller del av något gäng som har gaddat ihop sig mot dig. Jag delade mitt inlägg på #svseo eftersom jag följer gruppen, och det fick spinn där, jag väljer att tolka det som att det fick uppmärksamhet för att folk delar min syn på det, för det är väl ändå så generellt sociala medier fungerar? 
           
          Mvh
          Fredrik Näs
           
           

        • @anderssonsara
          Jag har försökt finna tid till att svara dig hela dagen, men det har varit en omöjlig dag.
           
          Anyways, Det känns som att du undviker ämnet, och tolkar min kritik som att jag inte tycker det är bra att du/ni står upp mot bedrägeri. Det är isf fel. Jag tycker att engagemang om att hålla en bransch så ren som möjligt är bra, och borde eftersträvas av fler
           
          .Det detta konkret handlar om för mig är:
           
          1:  Ditt påstående om att den ensamma konsulten kan bara jobba med ett företag inom en bransch. Kan du motivera hur det är annorlunda för er, hur kan intressekonflikten som uppstår när man lovar 2 olika kunder inom en bransch att göra sitt bästa för dom på samma nyckelord vara annorlunda oavsett om man är en stor SEO byrå, eller om man är den lilla konsulten, detta påstår du ju i din video, ganska precis runt 14 minuter in i videon som du finner här över.
           
          2: Efter det kommer kommentaren om Ad Agencies som säljer hela rustningen när man bara behöver hjälmen. Varför singlar du ut denna grupp på denna punkten? Det här är ju i alla fall för mig karaktäristiskt för SEO byråer, där man ska sälja te.x Analytics rapporter till 500-1000kr/mån som en fortlöpande kostnad. Eller till exempel där betalat arbete försvinner när kunden är nöjd och önskar att avsluta relationen. Jag skulle vilja dra det så långt att jag  påstår att just SEO byråer är mer kända för denna typen av vilseledande mersälj än vad den klassiska reklambyrån är.
           
          Det jag reagerar på är denna grova generalisering om enskilda entreprenörer och reklambyråer som inte är renodlade i er nisch.
           
           Sen vill jag understryka att jag läste er blogg idag om storm i vattenglas och jag blir lite förfärad när jag läser den:
           
          Dels denna som jag citerar från er blogg: ”I det fall det är en kvinna som ska genomföra detta så verkar yxorna hagla lite ytterligare. Avundsjukan på yta blir på ett märkligt sätt större och respekten uteblir helt.” 
          Jag hoppas innerligt att detta inte är riktat mot mig, för mig har det ingen betydelse om du är en hon han, eller en hen.  Jag tillhör inte heller någon sida i det här, jag jobbar inte för någon SEO byrå, eller har intresse i någon av dom mer än att jag kommer att jobba med en av dom inom snar framtid. Mitt perspektiv för det jag skriver är som konsument. 
           
          Det andra är ”vi mot dom mentaliteten” som tidigt tar plats i posten: ”När man jobbar med att förändra en perception så måste man kämpa med kontexten runt omkring sig. Det är enkelt att slänga sk. ”Twitter-yxor”, skriva bloggartiklar och med snabba slag slå i luften och hitta sina vänner på nätet för att gå upp till kamp.” 
           
          Nu vet jag återigen inte om detta är riktat mot min bloggpost, men jag valde att tolka det så när jag läste er blogg. (rätta mig gärna om jag har fel).
          Därför vill jag understryka att jag inte är del i någon konspiration, eller del av något gäng som har gaddat ihop sig mot dig. Jag delade mitt inlägg på #svseo eftersom jag följer gruppen, och det fick spinn där, jag väljer att tolka det som att det fick uppmärksamhet för att folk delar min syn på det, för det är väl ändå så generellt sociala medier fungerar? 
           
          Mvh
          Fredrik Näs
           

        • anderssonsara

           @FredrikNas 1. Den ensamma konsulten har 2 händer och besitter sällan all specialist kunskap. Vissa typer av kunder behöver fler specialister som är utbildade inom sök på olika områden. En SEO-copy en SEO-tekniker och kanske en strateg eller analytiker. Den större byrån kan erbjuda det, medan den lilla inte kan det. För vissa kunder är det fullt tillräckligt med 1 konsult. Jag väljer inte här alls sida som du verkar läsa in i begreppet: ”Man får det man betalar för”. Jag menar med det enbart och det är sanning: Att man troligen betalar mer för den större byrån för att det är fler konsulter och fler specialister och den lilla konsulten är då ett bättre val för den kund som har en mindre budget eller inte anser sig behöva alla specialister. Förstår du mer vad jag menar nu? Glöm inte att jag har varit egen konsult själv i många år och tycker många av dem som är det gör ett utmärkt jobb. Som jag ser det.. rätt konsult och byrå för rätt jobb och storlek efter det! OK? 
          2. Här har vi olika erfarenheter och jag har sett fler uppdragsbeskrivningar och pitcher under mina år i branschen än de flesta vågar jag nog påstå. Det finns tyvärr både vin och vatten inom medie och reklambyråerna på SEO-punkterna med.  Jag tycker inte man ska sälja analytics-rapporter heller. Min åsikt är att konsulter ska sälja insikter och få betalt för sin tid och inget annat. 
           
          Mitt inlägg på min egen blogg är faktiskt inte riktat mot de som utför SEO alls och inte mot dig. Min läsargrupp tycker jag skulle få min bild på hur omogen denna branschen kan vara. Jag skriver för att jag vill förmedla något och eftersom jag har tagit ställning för vad jag vill ändra på så blir det som det blir. Det finns långt mycket fler dumma ord och påhopp om mig, min erfarenhet och kompetens, men jag tycker inte det är relavant att belysa därför att de är just bara det: tomma angrepp.
           
          Hoppas att du hittar svar i hur jag ser på dina frågor bättre nu. 
          Gonatt :)
           
           

        •  @anderssonsara Först och främst, tack för att du klarade upp mina 2 sista funderingar. Känns bra att få det i klartext, mitt syfte är och har aldrig varit att förtrycka eller att mobba.Angående punkt 1 så handlar dock min fråga om det etiska med att jobba med 2 kunder inom samma nisch som konkurrerar med varandra, och inte direkt antalet specialister i saken. Detta eftersom du säger att konsulenten konkurrerar ut sig själv om han tar en till kund inom samma segment, det gäller ju precis lika mycket för er, som den lilla konsulten, oavsett hur stor byrån är?
          Jag menar att det finns tillräckligt många extremt duktiga specialister som frilansar för att den enskilda konsulenten ska kunna erbjuda samma tjänst fast med inhyrd personal anpassad för uppdraget.
           
          Angående punkt 2 så får jag nog ge mig på den, det finns tillräckligt många byråer för att båda ska kunna ha helt olika uppfattningar utan att någon är fel, förmodligen finns det 101 nyanser till i saken.Dags att sova här med, God natt till dig med!
           
          MvhFredrik Näs 

  2. Hej Sara, kul att du bemöter kritik, alltid positivt!
     
    I mina ögon är du/ni absolut inte den lilla entreprenören, inte nu längre i alla fall. Att ha 12 anställda räknas knappast som ett litet företag i Seo branchen, iallafall inte i Sverige.. Och med tanken på strukturen i videon där du drar fram dom stora företagen med resurser, och jämför med webbyråer och den lille enskilda entreprenören, så tolkar jag det som att ni också ser er själv som den stora aktören. I synnerhet med den kommentaren om att man får det man betalar för. För jag tror inte att någon frivilligt går upp på scenen och argumenterar för att kunden ska välja någon annan än sig själva?  
    Ytterligare argument för min sak är väl era artiklar i er blogg likt denna: hxxp://www.search-integration.se/ska-webbyraer-hantera-sok-och-analytics-5-fragor-till-kundsidan. Känns ju helt ärligt väldigt väldigt vinklat.
    Tyvärr så är det här en tråkig trend som växer konstant, man ser det på både lokal och national/international nivå, det är helt enkelt lättare att bygga ned sina motståndare med halvsakliga argument, än att bygga upp sig själva. Speciellt när man är dyrare i marknaden än sina konkurrenter.