Denna artikel borde egentligen ha blivit skriven när jag såg videon första gången, det var egentligen inte förän jag såg videon hos Kaugesaar där han pekar ut faktafel i presentationen från Search integration som jag verkligen ”hajjade till”.

Search Integration är ett sökmotoroptimeringsföretag som gärna slår sig för bröstet när det kommer till etik och att spela efter reglerna. Frasen ”vit hatt” får mig att le och tänka på Search Integration. Vit hatt är alltså en försvenskning av den engelska branchtermen ”white hat” som kort betyder att du är en aktör som spelar efter Googles regler. Oftast väldigt klumpigt använt och inte alls så relevant för den kund du snackar till.

Search Intgration startades av Sara Andersson.

Det är också Sara Andersson som står på scenen under webbdagarna och föreläser om hur man ska tänka när man väljer vilket företag som ska göra din sökmotoroptimering. Det som gör mig så oerhört besviken och irriterad är hur Search Integration jobbar aktivt för att trycka ned sina konkurrenter istället för att bygga upp sig själva.

Som ni ser själva i videon så slår Search integration inte bara mot webbyråer generellt men också den lille entreprenören som försöker etablera sig i marknaden. Detta är enligt mig mobbing metoder man använder där man försöker låsa in kunder till att endast gå efter dom några få få Svenska företag som passar i denna nisch. Naturligtvis inte helt oväntat så är Search Integration precis i denna smala gruppen.
Märk att jag tror att Search Integration är mycket goda på vad dom gör och att Sara är mycket skarp som både seokonsult och affärskvinna. Men en stor dos ödmjukhet och respekt för sina konkurrenter hade definitivt inte skadat företaget. Det hade också varit intressant att veta om Sara Andersson eller Search Integration någonsin har varit den lilla entreprenören, hur blev dom så stor som dom är idag?

naturligtvis kan den lilla otroligt duktiga entreprenören vara precis rätt för ditt företag, till och med om han har fler kunder än dig, trots vad Sara påstår. I mina ögon är det ingen skillnad om den lilla entreprenören jobbar med 2 eller flera kunder i en nisch, eller om Search Integration gör det, samma intressekonflikt finns där oavsett. Här kommer transparens och ärlighet inför sina kunder in i bilden. Något som bör finnas hos den leverantör du väljer. Oavsett storlek.
Naturligtvis finns det webbyråer som är helt outstanding på sökmotoroptimering, till och med snäppet bättre än Search Integration skulle jag tro. Bara för att ett bolag kallar sig för webbyrå betyder det inte att dom inte har gedigen kunskap och erfarenhet om sökmotoroptimering. Det detta verkligen handlar om, i mina ögon är att finna rätt leverantör utefter dina kriterier, och inte minst din budget, precis som allting annat här i livet.
Det är såna här saker som får mig som entreprenör och grundare av nätbaserade tjänster att tänka att vi kommer definitivt inte att använda Search Integration för vår sökmotoroptimering eller våra sökkampanjer i vår kommande stora satsning i samband med att vi lanserar DomainTower både nationellt och internationellt.

Mvh,
Fredrik Näs