0

Apple support Norge

Rätt före helgen fick jag äntligen min efterlängtade uppgradering av bredbandslinjen hemma i nya huset. Fram till nu har vi använt oss av ett Ventelo nät, som utlovat 20/1, men i praktiken levererat 10-11/0,7 Mbit, d.vs Ventelo klarar inte att leverera i närheten av det dom lovar, trots att vi bor rätt nära telestationen. På Torsdagen var det äntligen uppsagt, och Telenor hade kopplat vårt hus på deras nya VDSL central. Som lyckligtvis också står bara några hundra meter från huset vårt. Detta resulterade i 45/12 Mbit, på en utlovad 40/10 Mbit, så vi får faktiskt mer än det vi betalar för, till skillnad mot Ventelo, märk att kablarna fram till huset är samma, och är inte grunden till att Ventelo inte kunde leverera bättre.

I Telenor leveransen så ingick det också ett Zyxel modem/router med inbyggd Wifi, normalt skulle jag inte ens ha övervägt att använda ”router” funktionen i en liknande produkt, eftersom dom allt som oftast är undermåliga på alla vis.

Men här har man faktiskt klarat att skaka fram en riktigt bra produkt, en router med möjlighet att broadcasta 4 individuella nät på 802.11 b/g/n standarden. Säkerheten var också god med wpa2+tkip möjligheter samt full kontroll över LAN, wifi, subnät, mac adresser NAT etc. Eftersom routern faktiskt uppfyllde mina krav för att använda den, så kommer tanken direkt till att ha den som huvudrouter på nedre våningen, och sen använda min Apple Airport Extreme 4th gen som accesspunkt, d.vs att den placeras i övre våningen, innanför räckhåll för Telenor routern, och sen förlänger samma nät med större räckvidd. Allt gott så långt.
Jag loggar in i min Airport extreme, och finner wifi settings, jag väljer att istället för att skapa ett wifi, att ansluta till ett existerande wifi, knepigt nog så får jag upp grannens nät, och en hel hög med okända nät från grannar som bor längre bort. OK tänkte jag och konkluderar med att min Airport extreme kanske inte stöttar 802.11 n standarden som jag för tillfället körde på min Telenor router. Jag tänker också att det kanske är WPA2+TKIP som är okänt för Apples router? Jag nedgraderar därför säkerhetsstandarden till ”none” (bara i testets syfte) och väljer också att gå ned på 802.11 g, som jag är spiksäker på att min Apple extreme 4th gen skal klara. Men fortfarande ingenting. Jag ringer därför till Apple support för att få vägledning i i användandet av min produkt. Apple konkluderar som alltid med att min rätt till produktsupport har gått ut efter 90 dagar. Men lyckligtvis så har jag nyligen köpt en iPad (3) som dom går med på att använda som  underlag för att ge mig support. annars skulle det ha kostat mig 349kr att upprätta ett enkelt supportärende.
Jag får först snacka med en trevlig tjej, som efter en stund hänvisar mig vidare till Tore på Norsk Apple support.  Jag förklarar mitt problem, att min Apple produkt inte ser SSID för mitt Telenor Wifi, han svarar direkt att , ja ok, men då är dom inte kompatibla med varandra. (redan här blir jag irriterad, man märker på hans bemötande att han har noll intresse av att svara på mina frågor, eller ens försöka felsöka.) Jag frågar, vadå inte kompatibla, det är ju inte så att dom ska snacka samman över någon hardware, utan fördefinierade protokollstandarder, som är norm i produkternas branscher. Han konkluderar igen med att om jag inte ser nätet i min Apple Airport extreme, så är den inte kompatibel med min bredbands router, så jag frågar igen -” Vad menar du inte är kompatibelt, du menar att dom snackar samma språk (802.11 g) men ändå inte är kompatibla med varandra?” Han svarar Ja. NU kokar jag av irritationen, och ber han förklara hur det är möjligt, och hur min Apple router då klarar av att finna routrar och bredbandsroutrar från merparten av alla mina grannar. Och framför allt från min granne, som jag vet kör ett 802.11 g nät med WPA2 kryptering. ”Jag vet inte” blev svaret, och min naturliga fråga är då naturligtvis, hur kan du då veta att dom är inkompatibla? Det blir tyst, och efter en stund så drar han samma nonsens svar som han tidigare get mig, han bara rapar ut orden i samma ordföljd och är märkbart irriterad, han lägger i ”ja men vadå, menar du att det är fel på din Apple produkt, som gör att du inte ser nätet du försöker koppla till”, jag svarar, ja just nu känns det som en ganska sannolik situation, varpå han direkt svarar, nej det är INTE fel på din Apple produkt, nu han också riktigt irriterad.

Nu är jag så irriterade så att jag säger att om han inte känner produkten, eller har någon som helst kunskap om nätverk, så kan han istället säga det så är allting OK, så kan jag istället snacka med någon av hans kollegor som kanske har mer kunskap om nätverk och wifi. Varpå han konkluderar med att om jag inte vill ha support så är det helt OK för dom. När jag lägger på så står nu nästan blodet ut genom öronen på mig. Jag kör en ”factory reset” på min Airport extreme, och konfigurerar den på nytt, och direkt när jag väljer att utvida ett Wifi, så finner den mitt Telenor wifinät. Så konklusionen, är som vanligt att det inte ger något att ringa Apple support Norge, de gånger jag har varit i kontakt med Apple support USA, så har supportnivån varit otroligt mycket högre, både serviceviljan, och kunskapen.

Sist men inte minst, jag är glad för att jag inte har köpt Apple Care – Helpdesk Support, eftersom det i min mening är dyra pengar rätt i sjön.

fredrik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *