De som följer med i diskussioner kring SEO & rykteshantering på internet kan sannolikt inte ha missat diskussionen om Johan Ripås och Alex Schulman. Diskussionen når nu sin kokpunkt i och med att debatten tas upp i tv programmet – Dokument inifrån -Du är Googlad på torsdag.

Nikke Lindqvist har haft som mål att städa Johan Ripås sökresultat före programmet sänds.

Och efter en snabb titt så ser det ut som han har lyckats. Det som är extra intressant är dock om resultatet hade lyckats om inte Johan Ripås frågat Alex Schulman om han helt enkelt kunde ta bort inlägget från sin blogg. Vilket han gjorde. Detta är ju dock också att betrakta som sökmotorstädning, för ingenting är ju bättre än att den som har skrivit den negativa posten faktiskt tar bort den. I mina ögon så hade Nikke nog lyckats oavsett, men inte till tv programmet. I min erfarenhet så tar det längre tid att få bort tungt förankrade poster, gärna upp till ett år om den liggande posten har lång historik eller stor tyngd i domänen. Något som Nikke ofta nämner på sin sida Lindqvist.com

Google deltar i debatten.

Intressant i detta sammanhanget är att Google väljer att delta i debatten i tv kring sökmotorstädning och ”kaninkokning” som Nikke kallar det. Google är som regel väldigt sparsam med att definiera sin syn på saker och ting i media. Jag tror att många blir att betrakta det Google säger som en riktlinje för vidare etisk sökmotoroptimering, och en OK signal till sökmotorstädning. Förutsatt att Google inte är negativa till denna företeelse, något jag inte ser hur dom skulle kunna vara.
Jag passade också på att kasta upp en WN post om saken, dels för att detta är riktigt intressant, men också för att hjälpa den goda saken (som jag ser den). Jag räknar kallt med att WN posten tar framsidan i löpet av dagen, eller morgondagen på nyckelordet Johan Ripås. Det blir också intressant att se hur te.x Flashback sidan som har startats kring detta klarar sig, det ser ut som man jobbar med att få den att ranka. Sist jag såg så låg den bara på sida 5. Som Nikke också nämner i sin sista artikel så är det många opportunister, d.vs folk som jobbar med SEO som passar på att slänga in en artikel och länka upp den i hopp om att synas i sökresultatet när detta sänds på TV.
Vänligen,
Fredrik Näs