Går affiliates mot en långsam död?

Erik Bergman heter jag och sedan några veckor tillbaka har jag postat en del sporadiska bloggposter om diverse olika affiliateprojekt som jag jobbar med borta på Domaintower.se men skriver numera mest på min andra blogg. Tanken var att det skulle komma upp en bloggpost i veckan men som alltid när man börjar sina små bloggprojekt (mina i alla fall) så blir det inte riktigt så. Lite intressant läsning kan ni nog hitta där i alla fall.

 

Jag jobbar som sagt som affiliate och här och var har det pratats om att affiliates är på väg mot en långsam död. Till viss del skulle jag säga att det här stämmer och till viss del skulle jag säga att vi har långt kvar att leva. Tittar man på de allra tyngsta orden i sökresultaten så kommer branschernas olika operatörer att ta samtliga platser i top10. Det är i min mening bara en tidsfråga innan det händer. Inom många sökord är det här på väg att hända redan.

 

För något år sedan var i princip hela topp fem på sökordet ”casino” affiliates och samma sak gällde för ”smslån”. Det här är förmodligen de två affiliatetätaste segmenten vi har i Sverige men rör sig där uppe. I skrivande stund finns det bara en affiliate i topp fem på ”casino” och samma sak gäller för ”smslån”.

 

Jag skulle säga att det här beror på två saker. Den första och största anledningen är att det är såhär Google vill ha det och det är det här Google strävar mot. Google hatar affiliates och vill inte ha oss med mer än nödvändigt i resultat. Den andra faktorn är att de stora bolagen med de stora plånböckerna allt mer har fått upp ögonen för SEO och börjat göra mer och mer rätt när det kommer till de här bitarna. Med den informationen svart på vitt så förstår man att det kommer vara betydligt svårare att tjäna sitt levebröd som affiliate framöver.

Vad kan man då göra som affiliate?

Jag är oftast inte en person som viker ner mig i första taget men jag ser inte riktigt poängen med att ta kriget med jättar som Betsson och Folkia. Det kan absolut gå att vinna över dem i dagsläget men är det den mest lukrativa vägen att gå? Nej jag tror inte det.

 

Jag har istället valt att fokusera på svansen men med svansen menar jag inte nödvändigtvis den långa svansen. I dagsläget jagar storbolagen bara de allra tyngsta orden medan orden som är närliggande fortfarande har många relativt lågt hängade och relativt storta frukter att plocka.

 

Ett ord som ”låna pengar snabbt” har ett stort värde och en betydande konkurrens men den kommer inte i närheten av konkurrensen på smslån. Samma sak gäller för ett ord som ”casino bonus”, här är det nästan inga spelbolag alls i toppen och här kommer de ha svårt att ta sig in. Den som googlar efter casino bonus vill nämligen inte hitta ett casino utan de vill hitta en lista på olika bonusar. Med det i bakhuvudet så tillför affiliates helt plötsligt de resultat som google vill visa upp – nämligen det som den som söker vill hitta.

 

Håller man sig bara till alla de tusentals ord som storbolagen ännu inte fått upp ögonen för kombinerat med de ord som syftar till listor och jämförelser och där storbolagen inte riktigt passar in så kommer det finnas mycket att hämta framöver. Du som livnär dig på affiliate kan sitta lugnt i båten och fortsätta med det du gör och du som är sugen på att ge dig in i branschen kan säkert hitta både den ena och andra frukten att plocka.

fredrik