Att jag har varit missnöjd med Apple i det sista har jag inte på något vis undvikit att förmedla, Min Apple Macbook Air 13″ som jag köpte med full spec. för cirka 1 år sedan har varit ett enda stort problem.
När jag väl får den från Apple så SSD disken som jag alltså utgör nästan en tredjedel av det ganska styva priset på 18 000 SEK hade alltså en hållbarhet på drygt 1.5 veckor.
Jag lämnar in pc:en på Eplehuset i Tromsø som i sin tur måste skicka datorn til Trondheim för reparation. 2 veckor, och får inte erbjudande om lånedator. även om ”Forbruker loven” faktiskt säger att jag har rätt till en lånedator. jag skriver på ett dokument som säger att dom har mottagit min dator för service, inget konstigt med det.
När det har gått några veckor och jag får min dator åter så har dom naturligtvis bytt disk. Datorn fungerar nu bra igen. Kort stund efter detta märker jag att min touchpad inte är så responsiv som den brukar vara, sveper jag fingret en gång så fungerar den bra, men när jag ska göra repetitiva svepningar te.x för att scrolla något, eller flytta musmarkören över flera skärmar så börjar den att ”hacka” sig fram på skärmen och jag märker att den . Ännu en gång så bär det in till EpleHuset i Tromsø, och ännu en gång så innebär detta att skicka in datorn till Eplehuset i Trondheim för reparation. Efter ytterligare 2-3 veckor så får jag tillbaka datorn, med ny trackpad.
Apple Macbook Air 13″ (late 2010) verkar vara en dator som är fullproppad av barnsjukdomar
Nu ska jag alltså för tredje gången skicka in min dator för undersökning och reparation. Denna gång är det följande fel som gäller:
- Trackpaden igen som inte fungerar som den skall, när jag försöker kryssa ned fönster eller göra andra precisionsrörelser med trackpaden så reagerar datorn helt enkelt inte. Istället så måste jag klicka någon annanstans på skärmen och sen försöka igen för att få det att fungera.
- Datorn fryser vid slumpade tillfällen (inte med Apples badboll) utan total frysning där det inte går att flytta musen eller se tiden ticka upp (d.vs när datorn har frusit så uppdateras inte klockan eller annan direktinformation. (Med min tur så är det säkert disken igen).
- Datorn piper högfrekvent när jag packar upp rar arkiv på datorn, här skulle jag ha slagit vad om pengar på att det var disken igen om det inte vore för att jag har en 256gb SSD disk, d.vs den har inga rörliga delar, och ska med det inte kunna laga ljud?
- Ibland när jag tar ut eller pluggar i laddaren till min mac så slår det en ljusblixt mellan kontakten och själva mac:en.
- Någon gång ibland när jag öppnar datorn efter dvala, så klarar den inte att starta, även fast att batterikapaciteten är gott över 50% (ser batteristatusen efter att jag har startat om datorn med reset via strömknappen)Återigen så blir jag utan dator, och får mest sannolikt inte heller låna någon dator, även fast att jag har rätt på det enligt norsk konsumentlag, finns att läsa på: Forbrukerportalen.no. även denna gång så är jag övertygad om att Apple kommer att hålla min dator 2 veckor eller mer.
Jag ska understryka att jag är Apple entusiast utan dess like, jag har haft flera Macbook pro, Apple tv, Apple Airport extreme, flera iphones, och även ett par ipods, för att inte nämna alla kablar och extra utrustning man har köpt till dessa saker genom åren. Men det här benhandlandet får mig seriöst att tvivla på om det är värt att vara Apple entusiast, en stor förutsättning för min del är att sakerna fungerar, och att det finns en god behandling när saker inte länge fungerar.
jag har också varit i kontakt med Apple support om råd och tips om vad jag kan göra, jag önskar inte längre att behålla den här datorn, det känns inte som ett säkert val då jag aldrig vet när jag inte längre kan använda den. Jag har snackat 2 gånger med en i Apple support som kallas för Erling Sundberg, som menar att Apple har rätt att reparera min dator 4 gånger före det är snack om någon reklamation, jag tycker att detta hörs väldigt märkligt ut, och kontaktar därför forbrukerportalen.no som också tycker att det låter ytterst märkligt. Hon jag pratar med på Forbrukerportalen informerar mig om att Apple _MÅSTE_ följa de riktlinjer som står på forbrukerportalens hemsida d.vs dessa regler i detta fall:
Hva har du krav på hvis varen har en mangel?
Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.
Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:
Reparasjon kan skje ”uten nevneverdig ulempe” for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).
I tilfeller der reparasjon kan skje ”uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).
Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.
Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.
To sjanser til å rette samme feil
Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.
Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.
Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.
Idag när jag kollar mailen så får jag nästa trevliga överraskning, ett mail från Eplehuset som säger att min garanti är på väg att gå ut, och att jag borde skynda mig att köpa Apple care så att jag inte förlorar reparations rätten på min mac. Nu ser jag rött, för det första så förlorar jag inte någon jävla reparationsrätt på min dator efter 1 år, det är säljarens garanti som löper ut efter 1 år, inget konstigt med det, men jag har fortfarande fabriksgaranti på varan, och har all rätt att reklamera och klaga på varan, samt få den reparerad. Om tillverkaren inte önskar att reparera fel som inte har uppstått av oaktsamhet eller annat missbruk så är han skyldig att reklamera på varan med stöd i reklamationslagen, med andra ord så kommer tillverkaren att välja att reparera varan så länge det är möjligt, och detta skall inte medföra någon kostnad för konsumenten. För det andra så är mailet från Eplehuset formulerat på ett sånt sätt att man försöker att pressa okunniga till att köpa Apple care paketet, som alltså utvidgar den ursprungliga garantin från Apple till 3 år (2 år extra, eftersom 1 år redan har gått). För det tredje så funderar jag starkt på hur fan i helvete Eplehuset menar att dom har rätt att skicka denna reklam till mig? Det enda jag har haft med Eplehuset i Tromsø att göra, är att lämna in min maskin för transport till auktoriserad verkstad. Jag har signerat ett kvitto som bekräftar att dom har min dator. MEN jag har inte på något vis signerat eller på annat vis givit dom mitt tillstånd att sända sin satans reklam till mig. Med andra ord Eplehuset Norge samlar adresser från kunder som använder deras tjänster och spammar dom sedan med säljande reklam.