0

Visste du att Google Analytics kan visa dig vilka företag som besöker dig? Och vad dom ser på?

Google Analytics är av de flesta ansett som en standard för att mäta trafik & besök till webbsidor.

Analytics innehåller mer data än dom flesta av oss känner till, speciellt om man lär sig att slå samman data från flera segment, genom att göra det så kan man få ut information som inte finns definierat i grafik eller text. I nya Google Analytics interfacet finns nu ett alternativ som heter ”Custom reporting” och är alltså en modul för att skapa egna rapporter baserat på fördefinierade värden. Vi ska använda oss av detta idag för att skapa en egen rapport. Jag tänkte att vi ska gå igenom hur du får reda på vilka företag som besöker din sida, och vad dom ser på.
Google Analytics lagrar service providers, när någon besöker din sida, d.vs namnet på ”nätverket” som besöker dig. När ett företag registreras med företagsabonnemang hos sin ISP, så får dom ofta sitt företagsnamn registrerat som ”host”, det som analytics tar fram som service provider. Detta är absolut inte sanning för alla ISP:er, men för många. Detta betyder att den data vi kan se, inte är alla företag som besöker dig, men det är en väldigt god fingervisning, och det är otroligt intressant att följa med på.

Såhär ser du vilka företag som besöker din webbsida med hjälp av Google Analytics.

Logga in i ditt Google Analytics konto, om du inte redan har ett så kan du registrera dig här: skaffa Google Analytics

Denna guide gäller för det nya Analytics interfacet: Har du inte det nya interfacet ännu? Då skaffar du det här:make new analytics interface default Se bilden till höger, klicka på den röda texten ”Ny version” så kommer du till det nya Google Analytics interfacet.

Nu när du ser det nya gränssnittet, så följer du denna lista punkt för punkt, så skal du snart kunna se vilka företag som besöker din sida. Ps. När du är färdig med konfigureringen så kan du välja vilka sidor rapporten skal gälla för, d.vs du måste inte konfigurera varje enskild profil som i gamla analytics.

Skapa själva rapporten:

  • Expandera nu en av dina kontogrupper (accounts).

 

  • Välj en av profilerna i gruppen (profiles) (det spelar ingen roll vilken profil du väljer, inställningarna blir senare tillgänglig på alla de profiler du önskar.

 

  • Nu bör du se data för den profilen, välj nu fliken som heter ”Custom repporing” custom reporting new analytics interface(se bild till höger för placering av fliken).

 

  • Välj ” New Custom Report”

 

  • Välj så ett namn på din rapport, jag har döpt min till Service providers

 

  • Välj också namnet på ”fliken” default är ”report tab”. (en custom report, kan innehålla flera flikar) Jag valde Service providers igen.

 

  • Google Analytics metric groupNu kommer vi till själva datan vi ska hämta, börja med att välja Visits i metric group (jag ändrade inte namnet på denna) Du kan också se bilden här till höger för att se hur det ser ut i min custom reports editor.

 

  • Nästa steg vi ska se på är: Dimension Drilldowns, här sorterar vi data mot varandra för att få fram det resultatet vi vill ha. Börja med att välja Service providers genom att klicka på ”add analytics dimension drilldowndimension” klicka sedan på ”add dimension” igen (denna gången på raden under Service Providers, och välj nu Landing Pages.

 

  • Nu har vi fått vår data på plats, nu ska vi filtrera den så att vi slipper det mest ointressanta, det vi försöker att filtrera ut är träffar som inte är analytics filters - custom reportingföretag, d.vs privatpersoner. Välj först Exclude välj sedan Service Providers, och till sist välj Regex (kontrollera mot bilden till höger att du har gjort riktigt) i det sista fältet skal du mata in denna regex-formaterade lista (notera, filtrering på flera nyckelord görs med Regex som vi har valt i custom reports, listan över nyckelord formateras nu på detta viset: com hem ab|telia|telenor|vad som helst här som du vill filtrera ut|. D.vs nyckelorden skiljs åt med ”pipe tecken”.

 

  • Här är listan som jag filtrerar på, denna lista passar någon, men absolut inte alla, ni får plocka bort och lägga till som ni önskar
    griffel|tyfon|dgc systems|umenet|rid-|port|zitius|wekudata|viaeuropa|hitnet|gothnet|unknown|jamtkraft|deutsche|alltele|provider|not set|lantjansten|blixtvik|city|comcast|quicknet|vodaphone|ip addresses|university|hosting|wholesale solutions|brf|hsb|lans|gateway|ip-only|gavlenet|universitet|opennet|kabel|energy|broadband|kommun|citynet|gprs costumers|energi|telefonica|customers|bredband|clients|0000046894|mobil|residentials|stadsnat|amnet|fiberdata|glocalnet|access|user|internet|customer|adsl|telia|com hem|tele2|telenor|b2|network|customer|Nhn office internet access|tele2 adsl sweden|troms stalheim norway|nhn public services

    Som ni ser så behöver det inte vara en exakt match på ett nyckelord, det räcker med att hosten/Service Provider i fråga innehåller det ordet som är skrivet.

 

  • Nu återstår egentligen bara, att välja vilka profiler i Google Analytics som skal ha tillgång till rapporten. Detta gör du längst ned i konfigureringen av custom reports. Välj Additional profiles, haka av för alla du önskar skal ha tillgång, och tryck Save. Nu är du färdig och borde nu se ”Service providers” under Custom reports på alla dina profiler i Google Analytics.

 

  • Som det är formaterat nu så får man upp en lista över vilka service providers som har besökt ens sida, klickar man sedan på en service provider, så ser man också vilka sidor dom har besökt.

 

Fick du inte till det? Testa då här: Bild som visar hela konfigurationssidan samlad:

vem besöker min sida, komplett översikt över setup

Här ser du också hur resultatet ska bli om du har gjort rätt: Statistiken är för http://FredrikNas.se. Bilden visar service providers som har besök min sida i tidsintervallet, som ni ser så har jag lite ”skräp” i min lista med, b.la Get AS och Ventelo Dhcp Bodø är kända ISP:er.

service providers / custom reports

 

Klickar man sedan på en av dessa service providers så ska man se vad dom har besökt: (jag klickade på ”mkb”) i denna lista för att få detta resultatet:

 

Fungerade det här för dig? Är det här någonting du hade nytta av? Lämna gärna en kommentar och låt mig veta!

Om det här var intressant så ska jag skapa flera färdiga custom reports och laga guider på hur man får dom i sin översikt.

fredrik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *